Disney under 1900-talet

För ett tag sen listade jag de 5 filmerna som jag tyckte var bäst nu under 2000-talet, men som jag skrev i det inlägget ger Disney filmerna som är gjorda under 1900-talet en annan känsla, en mer magisk känsla. Så därför bestämde jag mig för att ha en topp 10 lista, och nu har jag suttit en stund och valt ut mina favoriter ifrån Disney. 
 
Filmerna på den här listan håller alla hög standard, så istället för att lista dem genom en topp 10 lista, så skriver jag dem utifrån vilket år de kom ut. 

Pinocchio (1940)
 
 
Peter Pan (1953)
 
 
Lady och Lufsen (1955) 
 

Aristocats (1970)
 

Micke och Molle (1981)
 

Mästerdetektiven Basil Mus (1986)
 

Oliver och gänget (1988)
 

Skönheten och Odjuret (1991)
 
 Lejonkungen (1994)
 
Pocahontas (1995)
 

Tyckte att det var bättre att sammanfatta mina favorit Disney filmer i slutet än att kommentera en och en, när jag satt och gjorde den här listan visste jag tre stycken filmer som var självklara på den här listan och dessa var Mästerdetektiven Basil Mus, Oliver och gänget och Skönheten och Odjuret. Resten av filmerna är en blandning mellan allt möjligt som jag vill ha i en Disney film, det finns filmer som är sorgsna (eller ja extra ledsamma), det finns filmer med starka kvinnor i huvudrollen, det finns filmer om både människor och djur och slutligen eller den jag skrev om först Pinocchio denna film skrämde mig otroligt mycket när jag var mindre. Men det som alla dessa filmer har gemensamt är att alla ger ett specifikt viktigt budskap till oss som ser filmen, plus att alla dessa filmer har en plats i mitt hjärta på grund av olika orsaker. 


Vilken är eran favoritfilm eller filmer från Disney? 
Kategori: Disney, Filmer; Taggar: 1900-talet, Aristocats, Lady och Lufsen, Lejonkungen, Mike och Molle, Mästerdetektiven Basil mus, Oliver och gänget, Peter Pan, Pinocchio, Pocahontas, Skönheten och Odjuret, topp10;
Hemma Hos Felicia:

Skönheten och odjuret var min absoluta favorit som barn!!! Men även Törnrosa sitter mig varmt om hjärtat! :)

Svar: Ja, Törnrosa är också en bra film. :)
Katrine

Lena:

Pocahontas och Lejonkungen kan jag citera flytande vid det här laget. Ärligt så har jag inte sett den tecknade versionen av Peter Pan men köpte hem den på sommar rean så planerar att göra det äntligen nu i höstrusket!

Svar: Alltid roligt med personer som tycker om en film så mycket att dem kan citera allt i den filmen. :) Va??? Men heregud, hur kan man inte ha sett Peter Pan? haha. Tycker verkligen att du borde se den. :)
Katrine

Film&serie bloggen:

Mike & molle och lejonkungen!! Kommer alltid älska dessa två filmer :)

Svar: Håller med dig, samtidigt som de filmerna är otroligt sorgsna så är de samtidigt underbara. :)
Katrine

Miss Baby Peaches:

Oj, jag har en hel drös favoriter från Disney. Oliver & Gänget, Aladdin, LEjonkungen, Askungen, Skönheten och Odjuret, Törnrosa, Den lilla Sjöjungfrun... Det är bara några av dem!

Svar: Alla bra filmer. Hade otroligt svårt att välja en topp 10, då jag egentligen inte tycker att någon Disneyfilm är dålig utan (nästan) alla filmer håller en hög standard.
Katrine

Kommentera inlägget här: