Bok vs Serie - Orange is the new black

 
Jag har (nästan) sett alla avsnitt av serien Orange is the new black, så när jag köpte böcker för ett tag sedan så bestämde jag mig för att köpa boken som serien är baserad på.  
Den korta summeringen är att serien är mycket bättre än boken. Den lite längre är att boken var otroligt tråkig, den hade antagligen varit bättre om jag bara hade läst boken men inte sett serien, men nu har jag ju sett serien och nej boken var inte speciellt bra, då det nästan inte hände någonting. Detta är väl inte direkt konstigt då det är en självbiografi av Piper Kerman medans i tv-serien kan man ta ut "svängarna" mer och förstora upp saker och lägga till andra, även ändra på karaktärerna eller som man gjorde när man skapade karaktären Red i serien, man la ihop två av karaktärerna i boken och gjorde det till en mer intressant karaktär. För det är ungefär det serien har gjort man har med de flesta karaktärerna ifrån boken, den enda skillnaden är att dem är mycket "tuffare" i serien. Plus att jag skulle gissa på att serien hade fått max två säsonger om man hade följt boken och inte utvecklat och lagt till ett flertal händelser och gjort dem mer spännande, och allt detta har jag ingenting emot då jag såg fyra säsonger av serien innan jag bestämde mig för att läsa boken. 
Kommentera inlägget här: