Vikings

När Comic Con var förra veckan så höll jag mig uppdaterad genom att kolla på ett antal olika klipp inne på IMDBs hemsida, och ett av klippen jag såg var när man intervjuade några av skådespelarna från Vikings. Jag tyckte att det var roligt att en svensk var med och för att de verkade ha en bra kemi och vara sköna personer, så jag bestämde mig för att titta på något avsnitt av serien för att se vad jag tyckte om den, och kan konstatera nu efter att ha sett alla fyra säsonger på under en vecka att jag älskar serien och att det är en av de bästa serierna jag någonsin sett. 

Varför jag älskar denna serie beror på många olika faktorer, främst skulle jag vilja säga att det beror på skådespelarna och att (nästan) alla passar för sin roll, Travis Fimmel (han har huvudrollen som vikingen Ragnar) spelar sin karaktär väldigt bra och Gustav Skarsgård, även om jag är svensk och kanske inte därför är den bästa att bedöma hans insatts i filmen så tycker jag att han gör ett bra jobb när han spelar den väldigt "speciella" Floke. Jag vill även lyfta fram Katheryn Winnick då hon gör ett riktigt bra jobb, när hon som är en av de få kvinnorna i serien som är med och strider och "gillar" att vara ute och "plundra". 

Serien handlar om Vikingar och jag var fundersam på om det var en serie för mig eftersom det kändes som att den skulle vara väldigt rå (men jag kände har man sett Game of Thrones så bör man ju kunna se det mesta) och eftersom den handlar om vikingar utspelar sig stora delar av serien på slagfältet och i början brukade jag spola fram när detta hände, då jag ansåg att det var långtråkigt men sedan förstod jag att det kommer bli mycket sånt här och efter ett tag så började jag även "gilla" dessa scener, och tycka att det hade fattats något i serien om det inte var så mycket slagsmål som det var. 

  

Sedan så beter sig och tänker människor olika än vad man gör idag, och detta var någonting som jag verkligen fick tänka på när jag undrade hur fan personerna uppträdde ibland tex hur män behandlade kvinnor.  

Men jag lärde mig som sagt och gilla allt eller man får tänka på att serien skildrar vikings tiden, och enligt mig så förtjänar den verkligen allt beröm den får och måste även tillägga att under de fyra säsongerna så tröttnade jag aldrig och tyckte inte att något avsnitt var "onödigt" eller "meningslöst" det var helt enkelt en otroligt bra serie och som jag verkligen rekommenderar alla att se. 

♫♪ sandra:

åh vikings är så bra, såg första tre säsongerna förra året och har varit en favorit sedan dess :)

Svar: Ja, är en favorit hos mig också. Tror en stor orsak till att den fortfarande är lika bra är tidshoppen, det blir inte så att dom måste fylla i de åren eller månaderna som blir mellan resorna.
Katrine

Kommentera inlägget här: